Tips om olika Cykel-modeller

Cykla lugnt och ha ryggsäcken i cykelkorgen
Sedan några år tillbaka är det damcykeln som är absolut populärast oavsett om man är gammal eller ung, kille eller tjej.  Men här finns klart många fler modeller, herrcykel och sportiga varianter. Denna klassiska cykel har vanligtvis  tre till åtta växlar, pakethållare, skärmar fotbroms och vanliga pedaler.
 
TERRÄNGCYKEL eller MTB är ett samlingsnamn för cyklar som lämpar sig för att cykla i skog och mark. Gemensamt är att alla har utanpåliggande växlar och kraftiga däck. Ramarna är kraftiga för att klara påfrestningarna i terrängcykling. Urvalet är stort och är beroende på vilken typ av terrängcykling du vill ägna dig åt cross, enduro, freeride.
Material, konstruktion och utrustning påverkar prisnivån på dom olika cyklarna i detta MTB-segment.
 
Pendla till jobbet och kombinera med motion
Hybridcykeln är den perfekta kombinationen för dig som vill pendla till jobbet och samtidigt kunna använda cykeln för motion. Du kan välja cykeln med eller utan skärmar och pakethållare. Däcken är kraftigare än racercykeln men inte lika kraftiga som mtb-däcken. Styret är platt så man sitter något framåtlutad vilket sänker luftmotståndet. De flesta hybridcyklar har 21,24 eller 27 växlar och kan ha både fot- och handbromsar,se vår hemsida olika modeller.
 
Cykla fort på landsväg
Här är det racercykel som gäller och den har ingen överflödig utrustning. En modern racer är hel avskalad, inga skärmar. Den har inga fotbromsar, är väldigt lätt och har bockstyre.  De komponenter som är cykelns så kallade drivpaket – växlar, vevar, pedaler och bromsar – brukar kallas komponentgrupp.  Som cyklist är man ute efter så låg vikt på cykeln som möjligt och så stor hållbarhet och precision i växlingarna.  Kolfiber eller carbonram samt val av drivpaket påverkar priset på cykeln. Funderar du på att cykla med cykelklubb så är det nästan ett krav att ha racercykel annars hänger du inte med.
Racercykeln kräver cykelskor dvs du spänner fast skon i pedalen. Detta för att få till driv i cyklingen genom att kunna jobba både på vägen ner och på vägen upp genom att dra pedalen runt. I början är det obehagligt att vara fastspänd men man vänjer sig snabbt vid att klicka ur skon vid stopp.